Fallskärmshoppare tävlade med Mor Jönsson om publikgunsten

Artikel i Örebro Dagblad måndag 14 juli 1947 sid 1, 5 återberättas här:

Kollage från flygdagen

Överst de båda Klemmarnas vilda jakt. Därunder fr. v.
överste Ivar af Sillén och kapten Lennart Bunke i tävlingsledningen.
T. h. fallskärmshopparen Ferdinand Winnje.

De cirka 10 000 åskådarna på flygfältet hade nog svårt att bestämma sig för vilket inslag som var bäst. Gårdagens flyguppvisning bjöd på idel starka kort och allt gick perfekt i lås. Det har arrangörerna KSAK och Örebro flygklubb all heder av. Det blev en ypperlig avrundning av segelflygveckan.

Flygdagens överledare överste af Sillén inledde med ett mycket kort hälsningsanförande. Han sa dock att det på lördagen hade skrivits världshistoria för segelflyget genom P A Perssons fantastiska flygning. Direkt efter detta tal bjöd en Klemm 35:a på grann och kanske också lite skrämmande avancerad flygning.

Därefter flög Ju 52:an Svealand mitt framför de täta åskådarleden och släppte ner tre kollin gods i transportfallskärmar som landade på fältet.

Två SAAB 91 Safir flög så i rote på ganska låg höjd med solen blänkande i deras metalliska ytor. Nu kunde alla se hur den flygplanstyp ser ut som von Rosen nyligen gjorde sin berömda flygning till Addis Abeba med.

Hr Sune Wallman gjorde en suverän demonstration av helikopterns förunderliga förmågor. Paradmomentet var räddningen av en stackars nödställd. Den flygande väderkvarnen visade även hur det går till att bepudra ett fält angripet av skadeinsekter. Ungeför 100 hektar kan bepudras på en timme med ett puder som är helt ofarligt för människan men otroligt hälsovådligt för skadeinsekterna.

Lars Dahlbom i Stockholms flygklubb och G Haglund i Svensk Flygtjänst flög "följa John" i var sin Klemm. De spelade apa med stor skicklighet och koncentration och avslutade med en landningssväng med vingglidning som var en verklig skönsyn för den flygbitne.

Så kom den 73-åriga Mor Jönsson i schalett som sa att hon vunnit en flygtur på sin biljett och nu skulle upp. Hon bordade ett sportplan, men när piloten inte dök upp blev hon otålig. Till slut gav hon sig iväg på egen hand. Det blev en vinglig flygtur som med en flygare som fått lite för mycket innanför västen. Men hon kom ner igen och var nöjd med turen. Publiken uppskattade skämtet och applåderade den förklädde trafikflygaren och hans flyg-jitterbug.

De tre segelflygmästarna 1945, 1946 och 1947, Alm, Brink och P A Persson visade upp en mycket njutbar formationsflygning i tre smäckra Weihe-plan. De landade sedan klanderfritt i 150 km fart.

Den professionelle norske hopparen Ferdinand Winnje gjorde ett hopp från Ju 52:an på 500 m höjd. Han lät sig falla fritt omkring 300 m innan han utlöste sin skärm. Folk hann kippa efter annan ordentligt innan den vita nylonblomman äntligen slog ut. Winnje hade väntat extra med att öppna skärmen eftersom hans kropp till en början hade ett olämpligt läge. Tyvärr blev det lite fel med vinden, så han landade i närheten av södra vattentornet istället för på flygfältet. Detta hopp var hans 26:e. Vid hans allra första hopp hade han svimmat och inte vaknat förrän det var hög tid att dra i utlösningsringen.

Speakern Norrvi presenterade så den nykorade svenske mästaren P A Persson, Ferdinand Winnje och Sune Wallman och lät de två senare berätta helt kort om sitt flygande.

Slutligen fick publiken se fem segelflygplan göra några varv runt utställningsområdet.

Efter uppvisningen stannade flera tusen besökare kvar och tittade på det trettiotal motorplan som nu fanns på fältet. Aldrig har väl en sådan armada varit samlad i Örebro på en gång. Många av planen gjorde passageraruppstigningar och det var många som ville få sig en flygtur. Hr Åberg från Stockholm hade vunnit en gratis helikoptertur på sin inträdesbiljett. Efter den färden såg han mycket förtjust ut.

ROB signerade originalartikeln.

 

Dokumentets historik:
1947-07-14Publicerad i Örebro Dagblad.
2013-05-31Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.