AB Norrlandsflyg 1947, sjö

Arne Tengler var trafikflygare i det Luleåbaserade AB Norrlandsflyg 1946-47. Han flög in sig på Norseman i februari 1947. Den 20 mars samma år fick han tillstånd för yrkesmässig luftfart i fjälltrakter tillagt i sitt C-certifikat. Följande urval bilder ur hans mångåriga samling av fotonegativ bör vara tagna sommaren 1947. Bilderna har tillhandahållits av hans son Ulf.

Varje liten upplysning, bekräftelse eller korrigering från läsarna är mycket efterlängtad.

Innehåll:

  • Porjus

  • I skogslandet

  • I fjällvärlden

  • Suorva

  • I stadsmiljö

Porjus

Rolf Broberg: De flesta bilderna i denna sektion är från Porjus. Jag vet att Norrlandsflyg hade en framskjuten bas där sommaren 1947. Från Porjus kunde de bl.a. flyga turister till fjällvärldens vandrings- och fiskeplatser. Vid stranden ungefär 800 m ovanför Porjus kraftstation sticker en spetsig och krokig landtunga ut i Porjusselet. Den kallas för flyghamnen eller piren. Där har Fiskflyg sin bas idag, och där har de funnits i många decennier. Men av Arne Tenglers bilder att döma använde av AB Norrlandsflyg i stort sett samma plats 1947. Vattenståndet har höjts sedan dess. Det som var strandlinje då är idag antingen dränkt eller påbyggt.

AM-B15

[AM-B15] Vy åt norr från Porjus med SE-ASC vid flytbrygga.
Järnvägen leder åt höger mot Luspebryggan och Gällivare.
Foto: Arne Tengler

AF-B02

[AF-B02] Vy in mot land med SE-ASC vid flytbrygga.
Banvallen och Porjusbebyggelse i bakgrunden.
Foto: Arne Tengler

Britt Marie Wallbing: Högra bilden är från Porjus. Jag känner igen husen i bakgrunden.

AR-C10

[AR-C10] Piloten Tore Jonsing och städare på en flytbrygga.
Porjus järnvägsstation syns i bakgrunden.
Foto: Arne Tengler

AF-A09

[AF-A09] Invändig städning av Norseman.
Foto: Arne Tengler

Lennart Jonsing: Mannen med det mörka yviga håret som står på bryggan är Tore Jonsing.

Britt Marie Wallbing: På vänstra bilden syns Porjus järnvägsstation i bakgrunden. Ett av husen kallades "betjäningshuset". Där bodde järnvägsarbetare. Senare fick man flytta hela järnvägsstationen uppåt för att man höjde vattennivån.

Rolf Bergström: På bilden med Tore Jonsing på flytbryggan syns Porjus järnvägsstation i bakgrunden.

AA-B04

[AA-B04] Städning av Norsemanplanet avslutas. Banvallen anas t.v.
Porjus kraftstation döljs troligen bakom den närmaste vingspetsen.
Foto: Arne Tengler

AF-A12

[AF-A12] Samma vy men med uppställda passagerare.
Det måste vara SE-ASC igen. Den saknade pejlantenn.
Foto: Arne Tengler

Britt Marie Wallbing: Vänstra bilden är från Porjus, troligen tagen från flyghamnen/piren. Högra bilden kan vara från samma plats.

AW-A10

[AW-A10] Vy från piren in mot Porjus kraftstation.
Norseman taxar in.
Foto: Arne Tengler

AR-C11

[AR-C11] Norseman startar på Porjusselet.
Moln och ljus liknar förra bilden.
Foto: Arne Tengler

VIC-G08

[VIC-G08] Porjusdammen i Porjusselets södra ända.
Foto: Arne Tengler

Britt Marie Wallbing: De tre bilderna ovan är från Porjus. Dammen på sista bilden kallar vi "gamla dammen". Den finns inte kvar. År 1975 byggde man en ny och högre damm och höjde därmed vattennivån.

AM-B02

[AM-B02] Porjustvillingarna Eva och Inger Lindblom.
Foto: Arne Tengler

AT-D04

[AT-D04] Arne Tengler i centrum.
Foto via Arne Tengler

Rolf Broberg: Innan jag reste upp till Porjus i juli 2012 hade jag telefonkontakt med Britt Marie Wallbing. Hon är Porjuskännare och har bland mycket annat nycklarna till Porjus Arkivkommittés lokal. Jag frågade om hon hade någon aning om vilka de två små flickorna på bilderna kunde vara och om det funnits tvillingar i Porjus. Tyvärr, svarade hon, det vet jag inte. I telefon kunde jag inte se att hon samtidigt höll fingrarna i kors. Men när vi möttes utanför Porjus kraftstation för att gå in i arkivet, klev ytterligare två spänstiga damer ut ur hennes bil. Det var just Eva och Inger, de två som suttit i planets dörröppning 1947! De berättade att de mindes situationen på bilden och att de fått flyga en tur med Arne Tengler då. Nu jobbar de på att bli levande innehållsförteckningar till arkivet.

AF-B12

[AF-B12] Möjligen Porjus, men ingen flytbrygga.
Foto: Arne Tengler

AF-A05

[AF-A05] Flyghamnen vid Porjus. Järnvägsstationen och
Porjus övre smältverk syns i bakgrunden.
Foto via Arne Tengler

Britt Marie Wallbing: Den högra bilden är tagen vid flyghamnen/piren. I bakgrunden syns närmast SJ:s förråd vid järnvägen. Längre bort ligger det s.k. Övre smältverket. Det fanns kvar till 1958. Det fanns också ett nedre smältverk som dränktes vid en av vattnents tidigare nivåhöjningar. Under en period fanns bägge smältverken samtidigt. Det nedre låg någonstans under planet på bilden.

Rolf Bergström: Den högra bilden är tagen på Porjusselet nedströms Porjusdammen. Byggnaden i bakgrunden inhyste Porjus Smältverk som bl.a. gjorde ferrokisel, ferrojärn m.m, sedermera Fosfatbolaget som gjorde kvävegödsel, m.fl. industrier.

I skogslandet

AK-D18

[AK-D18] Stockar och sjöflygplan går inte särskilt bra ihop ...
Foto: Arne Tengler

AF-A13

[AF-A13] Picknick vid Sikfors.
Arne sitter t.v. Är den lockige Anders Lundkvist, pilot?
Foto via Arne Tengler

AW-A11

[AW-A11] Sikfors, 100 m längre ner.
Är det Anders Lundkvist igen?
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: Picknicken intages mitt emot Sikfors gamla kraftstation i Piteälven, 2,5 mil uppströms Piteå. Det som liknar en cistern är ett s.k. stigtorn. Enligt Piteå kommuns webbplats Husera (klicka på "Kraftstationen" för bilder) fungerade det som en slags säkerhet ifall turbinen inte kunde ta emot vattnet som leddes ned i stora trätuber till kraftverket. På Hitta.se:s karta bör fotot vara taget här (RT90: 7280429, 1749516, WGS84: 65.52923, 21.20621).

Nästa bild är tagen ca 100 m nedströms. Nu syns både stigtornet och den gamla kraftstationsbyggnaden. Detta foto är taget i en vinkel där tornet och stationsbyggnaden nätt och jämnt snuddar vid varandra, ungefär vid (RT90: 7280339, 1749494, WGS84: 65.52844, 21.20557). På Hitta.se:s inzoomade satellitbild kan bägge positionerna pekas ut här. Där syns även den hängbro som anas längst t.v. i första fotot.

I fjällvärlden

AM-C01

[AM-C01] Arne Tengler i Norrlandsflygs uniform.
Foto via Arne Tengler

AA-B11

[AA-B11] SE-ASA vid ett sameläger. Arnes blivande fru i förgrunden.
Foto: Arne Tengler

Rolf Bergström: Bilden på Tengler i uniform är gissningsvis tagen vid Vaisaluokta eller Stora Sjöfallet. Strandvyn med nätställningar är gissningsvis från Vaisaluokta.

AA-C12

[AA-C12] SE-ASA.
Foto: Arne Tengler

AF-A07

[AF-A07] Turistpackningar skeppas över Akkajaure
till Ritsemjokk. Akkamassivet syns i bakgrunden.
Foto: Arne Tengler

Rolf Bergström: Turistpackningarna har skeppats över Akkajaure till Ritsemjokk. Är säker på identifieringen av Akkamassivet i diset på högra bilden.

AT-A15

[AT-A15] Akkajaure vid Ritsemjokk.
Foto: Arne Tengler

AT-A13

[AT-A13] Akkajaure vid Ritsemjokk.
Arne drar i förtöjningen.
Foto via Arne Tengler

AT-A09

[AT-A09] Akkajaure vid Ritsemjokk.
Foto: Arne Tengler

AF-A04

[AF-A04] Akkajaure vid Ritsemjokk.
Foto via Arne Tengler

Rolf Bergström: De fyra bilderna ovan är också från Akkajaure vid Ritsemjokk, möjligen tagna samma dag eller någon dag senare. Akkamassivet syns på de två senare av dessa bilder.

AA-C06

[AA-C06] SE-ASC. De branta Kierkaubergen i bakgrunden t.h.
Foto: Arne Tengler

AM-C06

[AM-C06] SE-ASA. Kanske vid Akkajaure nära Vaisaluokta.
Foto: Arne Tengler

Rolf Bergström: På vänstra bilden med SE–ASC vid den steniga stranden ser man de mörka Kerkaubergen i bakgrunden t.h, men jag kan inte ange platsen mera exakt än så. Den högra bilden med SE-ASA är troligen tagen någonstans i nordvästligaste delen av Akkajaure, möjligen i närheten av Vaisaluokta.

AT-F04

[AT-F04] Piloten Tore Jonsing t.v.
Foto: Arne Tengler

AW-A08

[AW-A08] Samma situation.
Tore Jonsing gillade att fiska.
Foto: Arne Tengler

Lennart Jonsing: Mannen med det mörka yviga håret på de två bilderna ovan är Tore Jonsing.

AT-A11

[AT-A11] Samma situation igen. Jonsing längst bak.
Foto: Arne Tengler

AF-B09

[AF-B09] SE-ASC. Vem är mannen längst t.v.? Pilot? Mek?
Foto: Arne Tengler

Rolf Blohm: Det är inte piloten Anders Lundkvist som står med vit skjorta och slips i högra bilden ovan.

Rolf Broberg: Om Arne Tengler är både piloten och fotografen av högra bilden, kanske slipsmannen är hans färdmekaniker. Kunde meken vara klädd i skjorta med slips? Och är det samma kille i vänstra bilden nedan?

AW-A14

[AW-A14] Vem är pilotern eller mekanikern med båtmössan?
Foto: Arne Tengler

AT-A12

[AT-A12] Rapadalen - porten in i Sarek med Skierfes brant och
Nammatjs sockerbitsformade berg sett från sjön Laitaure.
Foto: Arne Tengler

AW-A13

[AW-A13] Mobil radiostation med telefonlur på fjället.
Mannen t.h. har Norrlandsflygs emblem i uniformen.
Foto: Arne Tengler

AF-B10

[AF-B10] Samma radio i annan vinkel.
Fläckarna i bildens vänsterkant är skador på negativet.
Foto: Arne Tengler

AA-C11

[AA-C11] Foto: Arne Tengler

AA-C10

[AA-C10] Foto: Arne Tengler

Suorva

Rolf Broberg: De två första bilderna saknar tecken på flygverksamhet, men eftersom de fanns med i flygbildmaterialet är en god gissning att Arne tog dem i samband med flygningar med Norrlandsflyg.

AR-C09

[AR-C09] Östra Suorvadammen sedd nerifrån.
Foto: Arne Tengler

AW-A06

[AW-A06] Tvillingjokkarna Greven och Grevinnan vid Suorva.
Foto: Arne Tengler

FA-A25

[FA-A25] Östra Suorvadammen sedd nerifrån.
Troligen en Norseman som taxar in.
Foto: Arne Tengler

VIC-G02

[VIC-G02] SE-ASA och SE-ASC vid en stenstrand 500 m
SO om östra Suorvadammen.
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: Första och tredje bilden verkar ha samma berg i bakgrunden. Jag tror att de visar östra Suorvadammen i sitt äldre utförande med serievalv, att kamerariktningen är NV med Suorvaön Jiertasuoloj t.v. och att bergstoppen längst bort är Karnjelapakte. Andra bilden tror jag är tagen från samma plats som första, men siktar betydligt mer åt höger, snarast i riktning NO eller O, mot tvillingjokkarna som har kallats Greven och Grevinnan och som kommer från Nieras-massivet. Sista bildens stenskravel är kanske samma som syns precis framför den gula nosen på planet i bild 3. Är det en laxtrappa i bakgrunden?

Sommaren 2012 besökte jag Suorva. På sista bilden kan man dra en enslinje mellan bergsbranten vid horisonten och den stora svarta fläcken i den lodräta klippan rakt ovanför vänstra planet. Det ledde mig till just de klippor som planen är förtöjda vid. På Hitta.se:s karta ligger planen här (RT90: 7493994, 1602696, WGS84: 67.52253, 18.21134), och på deras inzoomade satellitbild här. Vid den tiden fanns förstås ingen väg, men ett antal hus efter dammbygget i ödemarken. Nuvarande damm är betydligt kraftigare och högre än den som syns på Tenglers bilder.

Rolf Bergström: De två närmaste bilderna ovan är helt klart från strax nedströms östra Suorvadammen. På högra bilden ser man en ränna som var tänkt som dragränna fär småbåtar. Oklart dock om den verkligen fungerat som tänkt. Laxtrappa var det inte!

Britt Marie Wallbing: Alla fyra bilderna ovan är från Suorva. Dammen som syns på två av bilderna är Östra Suorvadammen. De två jokkarna som kastar sig utför branten är Greven och Grevinnan. På sista bilden är det nog ingen laxtrappa, men samerna hade här en anordning för att kunna dra upp sina båtar på smala rälsar till den övre nivån. De hade en liknande anordning vid Stora Sjöfallet, och där hade de t.o.m. små lok som drog upp båtarna.

I stadsmiljö

AA-C03

[AA-C03] Inte Luleå, även om kyrktornet har vissa likheter.
Så var befinner sig SE-ASA här? I Umeå?
Foto: Arne Tengler

FA-A15

[FA-A15] Vilken stad?
Foto: Arne Tengler

FR-F01

[FR-F01] Förmodligen samma okända stad igen.
Foto: Arne Tengler

Britt Marie Wallbing: Ingen av bilderna ser ut att vara från Luleå.

Rolf Bergström: Första bilden kan möjligen vara från Umeå. Det är i alla fall inte Luleå.

Rolf Broberg: Den blå Norseman SE-AYW tillhörde Ostermans Aero. Varför plåtade Arne Tengler den? Kände han piloten? Ryckte han in tillfälligt som pilot hos dem?

Jean Karlsson: Bilderna på SE-AYW är nog tagna under Osermantiden, men jag vet inte var. Någon iögonfallande mast som den på vänstra bilden fanns nog inte i Luleå vad jag kan minnas. Arosflyg lånade bara planet av Ostermans. Jonsing och jag dränkte SE-AYW på Sitasjaure [Planet sjönk efter hård sättning vid nödlandning pga dimma 1950-09-24 enligt SFF:s civilregister].

 

Dokumentets historik:
2011-07-07Ulf Tengler godkänner publicering av bilderna.
2012-05-03Bilderna publicerade.
2012-05-12Kommentarer av Britt Marie Wallbing, Porjus och flyghistoriker Rolf Bergström, Seskarö tillagda.
2012-05-17Rolf Bergström justerade sina kommentarer om pickningbilder och Suorva.
2012-07-23Identifiering av tvillingarna i Norsemandörren, flygplansförtöjningen vid Suorva och av Sikfors kraftstation.
2012-11-04Jean Karlssons kommentar om SE-AYW tillagd.
2015-04-07Gjort om länkarna till Hitta.se:s kartor och satellitbilder eftersom de bytt sin länksyntax.